Eliza's blog
Autohuur Eliza was here

10 dingen die je altijd wilde weten over autohuur

Wanneer je bij mij een vliegvakantie boekt, is een huurauto altijd inbegrepen! Dit zorgt ervoor dat je tijdens je vakantie de volledige vrijheid hebt. Rijd ‘s avonds nog even naar dat leuke restaurantje op de heuvel of bezoek gemakkelijk die leuke stad dichtbij. Maar een huurauto brengt soms ook zorgen met zich mee. Want wat doe je wanneer je in die leuke stad tegen een paaltje aanrijdt? En wat als je  vertraging hebt, kan je dan nog wel je auto ophalen? Om de kwaliteit van de huurauto en de bijbehorende service te kunnen waarborgen, werk ik samen met Sunny Cars. In dit blog beantwoord ik al je vragen over autohuur.

1. Welke klasse auto moet ik kiezen?

Een huurauto van de kleinste categorie is altijd inbegrepen bij jouw reis. Wanneer je met 4 of meer personen op vakantie gaat, of wanneer je gewoon houdt van veel ruimte, is het aan te raden om een upgrade te nemen. Tegen een meerprijs boek je dan een groter type auto. Welke upgrades er beschikbaar zijn, vind je bij iedere accommodatie onder de tab ‘huurauto’. De getoonde automodellen zijn indicatief voor de categorie waarin ze vallen, altijd geldt dat je het getoonde model of een gelijkwaardige auto tot je beschikking krijgt.

Rijd je liever in een automaat? Na boeking kunnen we hiervoor een verzoek neerleggen bij partner Sunnycars. Zij zullen een voorstel doen op basis van beschikbaarheid welke wij vervolgens aan je doorgeven. Het is aan jou te bepalen of je met het voorstel akkoord wenst te gaan. Zo niet, dan kunnen we de handgeschakelde huurauto op verzoek annuleren. Je ontvangt een eenmalige korting op basis van bestemming, reisperiode en reisduur.

2. Kan ik een kinderzitje bijboeken?

Ja dat kan zeker! Tijdens het boeken, in stap 2 onder jouw huurauto – accessoires, kun je aangeven dat de auto moet worden uitgerust met een kinderzitje. De kosten voor het huren van een kinderzitje zijn ongeveer 5 euro per dag, afhankelijk van de bestemming. De kosten voor het boeken van een kinderzitje zijn niet inbegrepen in de huurprijs en reken je af bij de lokale verhuurder.

3. Hoe oud moet ik zijn om een auto te huren?

Dit verschilt per bestemming. Omdat SunnyCars op bestemming werkt met lokale verhuurders, gelden er per bestemming andere huurvoorwaarden. Zo is de minimumleeftijd om een auto te huren op Cyprus 25 jaar, maar op het Griekse Kefalonia 23 jaar. Op deze pagina kun je alle huurvoorwaarden per bestemming vinden. Let op: soms geldt er ook een maximumleeftijd, deze is  op Kefalonia bijvoorbeeld 75 jaar.

4. Zijn er nog andere verplichte voorwaarden?

Ja er zijn verplichte voorwaarden omtrent de autohuur. Omdat er per bestemming andere huurvoorwaarden gelden, is het belangrijk dat je deze goed doorleest om misverstanden te voorkomen. Controleer hoe lang je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. Ook vraagt de lokale verhuurder om een verplichte waarborg. De borg is voor hem een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid. Hoe hoog de waarborg is, hangt af van de lokale partner. Om de borg te betalen, is een geldige creditcard op naam van de hoofdbestuurder verplicht. Tip: Zorg er ook voor dat je de pincode van je creditcard weet!

5. Wat is er allemaal inclusief?

Bij jouw reis is voor de gehele periode een auto inbegrepen. Deze auto haal je op en lever je af op de luchthaven (Uitzonderingen hierop is Ithaka, meer hierover lees je hier). Dit valt er allemaal onder het pakket:
• Ongelimiteerd aantal kilometers
• Standaard extra WA-verzekering van € 7,5 miljoen
• Schadeverzekering (CDW)
• Diefstalverzekering (TP)
• Terugbetaling eigen risico
• Dekking glas-banden-bodem en dakschade
• Eén extra bestuurder
• 24/7 bereikbaarheid van het noodnummer van Sunny Cars

De huurauto die ik via Sunny Cars voor je laat klaarzetten, is altijd all-in verzekerd. Je hoeft dus geen extra verzekeringen meer bij te boeken. Ga hier niet op in wanneer de lokale verhuurder dit voorstelt. Ter plaatse betaal je voor optionele extra services of accessoires aan de lokale partner. Denk hierbij aan het huren van een GPS-systeem of het gebruik maken van automatische tolafschrijving. Hoewel de auto all-in is verzekerd, dekt dit niet de schade veroorzaakt door misbruik of nalatigheid, sleutel-of autopapierenverlies, schade aan het interieur of persoonlijke bezittingen, schade veroorzaakt door het gebruiken van de verkeerde soort brandstof, boetes of tol. In het geval van een boete zal de autoverhuurder bovenop het bedrag van de boete administratiekosten berekenen.

6. Kan ik mijn huurauto online inchecken?

Ga je op vakantie naar Andalusië, de Algarve, Costa de Lisboa, Menorca, Mallorca, Ibiza, Gran Canaria, Lanzarote, Tenerife, La Palma, Sardinië of Griekenland? Dan is het, met uitzondering van Kefalonia en Ithaka, mogelijk om voor vertrek online in te checken. Met name in het hoogseizoen is het mogelijk dat er lange wachtrijen ontstaan bij de incheckbalie van de autoverhuurder. Door vooraf in te checken bespaart dit tijd. Door op de roze button in de autohuurvoucher te klikken, welke je vind in de persoonlijke portal, kan je online inchecken. Dit is mogelijk tot 24 uur voor aankomst op de luchthaven.

7. Kan ik mijn auto nog wel ophalen als mijn vlucht later aankomt dan de sluitingstijd van de verhuurbalie?

Zeker! De lokale verhuurder houdt jouw vlucht nauwlettend in de gaten. Er wordt altijd gezorgd dat er iemand van de lokale verhuurder aanwezig is wanneer jij aankomt. Dit geldt voor zowel de heen- als terugvlucht. Ook indien je bijvoorbeeld vertraging hebt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je voor een dichte deur staat en niet bij je adresje kunt aankomen.

8. Wat wordt er van mij verwacht als ik de auto ophaal?

Check de benzinestand, meestal is dit vol-vol. Dit is belangrijk omdat je de auto aan het einde van de vakantie weer moet inleveren met dezelfde benzinestand. Loop voordat je de huurauto meeneemt naar jouw vakantieadresje nog een rondje om de auto om eventuele eerdere schade te noteren.

9. Wat wordt er van mij verwacht als ik de auto inlever?

Lever de auto weer in met dezelfde benzinestand (meestal vol-vol). Het is raadzaam geen andere afspraken te maken, je bent dan duurder uit. Vergeet niet om al je privébezittingen mee te nemen wanneer je de auto inlevert.  Bewaar het huurcontract, dat lokaal getekend is, tenminste 8 weken. Heb je schade gemaakt? Bewaar dan het schaderapport tenminste 8 weken.

10. Wat moet ik doen als ik schade heb gemaakt?

Heb je per ongeluk schade opgelopen tijdens een trip? Geen paniek, je bent volledig verzekerd. Vul direct een schadeformulier in. Neem vervolgens contact op met de verhuurder. Het telefoonnummer van de lokale verhuurder staat op de papieren die je bij ontvangst van de auto mee krijgt. In overleg wordt bepaald of je met de betreffende huurauto verder kunt rijden of eventueel vervangend vervoer nodig hebt. Meld de schade daarna ook bij Sunny Cars via het noodnummer. Sunny Cars kan je adviseren wat je het beste kunt doen.

De lokale partner zal het schadebedrag tot een maximum van de volledige waarborgsom afschrijven. Hij bepaalt de exacte schade en belast het verschil tussen daadwerkelijke schade en waarborgbedrag aan je door. Je krijgt het hele schadebedrag vergoed als je dit bij ons declareert. Eenmaal thuis kan je de schade claimen via Eliza was here. Neem contact met ons op, zodat we je kunnen informeren over de benodigde informatie en documenten die we nodig hebben om jou te kunnen helpen. Wens je de schade liever direct bij Sunny Cars in te dienen? Vul dan het online schadeformulier in.

Heb ik jouw vraag over autohuur nog niet beantwoord?

Lees dan ook even deze servicepagina over autohuur. Kom je er nog niet uit? Wij helpen jullie graag met al jullie vragen over autohuur. We zijn bereikbaar op ma t/m vr van 9:00 tot 18:00 en op zaterdag van 10:00 tot 17:00 op het volgende telefoonnummer: 010-2700820. Inspiratie nodig voor jouw roadtrip? Die vind je hier!

Veel rijplezier!

Gerelateerde verhalen

Geen reacties

Laat een reactie achter