Eliza's blog

Actuele situatie op bestemmingen

FAQ Eliza was here

Eliza was here volgt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus nauwlettend, zowel op onze bestemmingen als op het hoofdkantoor. We staan daarbij voortdurend in contact met nationale (lokale) en internationale autoriteiten. Middels deze pagina houden wij je op de hoogte.

Lees op deze pagina meer over de Corona-vouchers.

Update Coronavirus – Alle vliegvakanties t.e.m. 17 april geannuleerd

Laatste update: 19-03-2020

Als gevolg van de wereldwijde Coronabestrijding en de huidige snelheid van de opeenvolgende maatregelen van zowel lokale als internationale autoriteiten hebben wij besloten om alle vakanties met vertrek tot en met 17 april te annuleren. Voor alle vakanties met vertrek vanaf 18 april blijft alles voorlopig ongewijzigd. Wij blijven uiteraard de ontwikkelingen en de adviezen van de autoriteiten opvolgen.

Communicatie en gevolgen voor jouw vakantie

Wij zijn momenteel alle betrokken gasten aan het informeren via mail, sms en telefoon dat we hun vakantie uit voorzorg annuleren, maar dat ze uiteraard hun geld niet kwijt zijn. Alle betrokken gasten met een geannuleerde boeking krijgen het reeds betaalde bedrag als tegoed voor een volgende vakantie die kan worden gebruikt voor boekingen gemaakt binnen één (1) jaar na uitgifte naar een bestemming en vertrekperiode naar keuze.

Hoe krijg je informatie met betrekking tot jouw reis als gevolg van deze maatregelen

Momenteel zijn wij druk bezig om onze gasten, die de afgelopen periode geraakt zijn door de diverse maatregelen, op de best mogelijke manier verder te helpen. In het belang van onze gasten én om dit zo vlot en gestructureerd mogelijk te laten verlopen, vind je hieronder informatie en richtlijnen met betrekking tot het contact met Eliza was here. Graag vragen wij hierin om jouw begrip en medewerking.

  • Wij contacteren jou! Je mag er hierin uiteraard op vertrouwen dat wij dit doen in volgorde van urgentie. We verzoeken je dan ook vriendelijk om ons in de komende periode niet langer zelf te benaderen. Vanaf maandag 16/03/2020 zullen wij tijdelijk onze telefoonlijnen sluiten om al onze gasten in volgorde van urgentie van de juiste informatie te voorzien..
  • Wij zorgen ervoor dat de antwoorden op de meest gestelde vragen makkelijk terug te vinden zijn in onze Meest Gestelde Vragen verderop op deze pagina.
  • Wij doen ons best om deze pagina continu up-to-date te houden. Zodra wij van de autoriteiten informatie krijgen over een bepaalde vakantiebestemming, passen wij de updates aan. Wij raden je aan om zeker ook zelf de updates van de officiële autoriteiten te volgen want de ontwikkelingen en de adviezen volgen elkaar zeer snel op.

We begrijpen dat jij het liefst zo snel mogelijk wil weten waar je aan toe bent en welke mogelijkheden je hebt. Wij willen benadrukken dat er met man en macht wordt gewerkt om jou die duidelijkheid te geven, de gevolgen voor iedereen te beperken en tegelijkertijd de situatie goed onder controle te houden. Wij werken hierin nauw samen met autoriteiten, als ook met onze airlinepartners, agenten en eigenaren.

Momenteel wordt de volgorde van urgenties op de volgende manier bepaald:

1. Repatriëringen naar België van gasten vanuit bestemmingen waar de grenzen gaan sluiten.
2. Vertrekken binnen de 24u naar bestemmingen met een negatief reisadvies of bestemmingen waar de grenzen zijn of worden afgesloten
3. Vertrekken binnen de 48u naar bestemmingen met een negatief reisadvies of bestemmingen waar de grenzen zijn of worden afgesloten
4. Vertrekken + 48u naar bestemmingen met een negatief reisadvies of bestemmingen waar de grenzen zijn of worden afgesloten
5. Latere vertrekken en overige vragen

Update Coronavirus – Griekenland

Laatste update: 16-03-2020

De Griekse overheid heeft besloten om alle accommodaties gesloten te houden t/m 30/04/2020. Wij houden het reisadvies aan voor vertrekken binnen de aankomende 2 weken. Elke dag dat het reisadvies aanblijft, schuift de termijn van 2 weken met een dag op. Zodra het aanhoudende reisadvies betrekking heeft op jouw vakantie, zullen wij tijdig contact opnemen met de hoofdboeker van de vakantie. Eerder is ons standaard wijzigingsbeleid van toepassing.

Update Coronavirus– Spanje

Laatste update: 14-03-2020

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft op 15 maart het reisadvies voor al onze regio’s in Spanje (Andalusië, Alicante, Catalonië, Fuerteventura, Gran Canaria, Ibiza, La Palma, Lanzarote, Mallorca, Menorca en Tenerife) aangepast van code geel naar code oranje. Dit betekent dat het ministerie alleen noodzakelijke reizen naar deze gebieden adviseert. Wij houden het reisadvies aan voor vertrekken binnen de aankomende 2 weken. Elke dag dat het reisadvies aanblijft, schuift de termijn van 2 weken met een dag op. Zodra het aanhoudende reisadvies betrekking heeft op jouw vakantie, zullen wij tijdig contact opnemen met de hoofdboeker van de vakantie. Eerder is ons standaard wijzigingsbeleid van toepassing.

Update Coronavirus – Cyprus

Laatste update: 15-03-2020

Cyprus heeft de grenzen gesloten om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Deze maatregel zal voor nu gelden van 15/3/2020 t/m 30/04/2020. Wij zullen persoonlijk contact opnemen met onze gasten die een vertrekdatum hebben in de betreffende periode.

Update Coronavirus – Italië

Laatste update: 12-03-2020

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft op 10 maart het reisadvies voor onze regio’s in Italië (Toscane, Umbrië, Puglia, Lazio, Sardinië en Sicilië) aangepast van geel naar oranje. Dit betekent dat het ministerie alleen noodzakelijke reizen naar deze gebieden adviseert. Wij houden het reisadvies aan voor vertrekken binnen de aankomende 2 weken. Elke dag dat het reisadvies aanblijft, schuift de termijn van 2 weken met een dag op. Zodra het aanhoudende reisadvies betrekking heeft op jouw vakantie, zullen wij tijdig contact opnemen met de hoofdboeker van de vakantie. Eerder is ons standaard wijzigingsbeleid van toepassing.

Update Coronavirus – Transavia

Laatste update: 12-03-2020

Transavia heeft al haar vluchten naar Italië geannuleerd in de periode van 17-03-2020 t/m 22-04-2020. Wij zullen persoonlijk contact opnemen met onze gasten die een vertrekdatum hebben in deze periode.

Update Vluchtelingenstroom – Egeïsche eilanden

Laatste update: 04-03-2020

In het nieuws is er berichtgeving over de vluchtelingenstroom op enkele Griekse eilanden. Al sinds het begin van de eerste berichtgevingen zijn wij in nauw contact met onze contactpersonen ter plaatse en houden wij de situatie nauwlettend in de gaten. Tot nu toe is altijd gebleken dat de vluchtelingenstroom geen veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. 

Op dit moment hebben wij dan ook geen reden om onze reizigers teleur te stellen en vakanties naar Griekenland niet door te laten gaan. Wanneer hier onverwachts toch iets in wijzigt, nemen wij contact op met de betrokken reizigers. Wij zullen onze reizigers niet af laten reizen naar een bestemming die niet veilig is.

Meer informatie?

Voor meer informatie over huidige reisadviezen kun je hier terecht.

Veel gestelde vragen over het Coronavirus

Laatste update: 19-03-2020

Nu het Coronavirus op meerdere Europese plekken vastgesteld is, vragen veel mensen zich af wat voor impact dit heeft op hun vakantie. Wij begrijpen de vragen en zorgen hierover volkomen en zetten hierbij de meest gestelde vragen op een rij.

FAQ m.b.t. Coronavirus

Informatie m.b.t. de vouchers voor geannuleerde vakanties t/m 17 april

  • Elke hoofdboeker ontvangt per mail een voucher voor het boeken van een nieuwe pakketreis bij Eliza was here (Sunweb Group). De waarde van deze voucher zal gelijk zijn aan het bedrag dat reeds betaald werd voor de vakantie. Indien er bijvoorbeeld enkel een aanbetaling gedaan is, dan zal het bedrag van de voucher gelijk zijn aan het bedrag van deze aanbetaling. 
  • De voucher zal geldig zijn voor vakanties en voor:
    Boekingsdatum: binnen één (1) jaar na uitgifte
    Vertrekdatum: alle mogelijke vertekdata boekbaar op de website
  • Wij zorgen dat deze vouchers uiterlijk 2 weken na de oorspronkelijk voorziene vertrekdatum worden verstuurd naar het e-mailadres waarmee de oorspronkelijke boeking gemaakt was.
    Bijvoorbeeld: als je zou vertrekken op 15 maart 2020 dan zal je uiterlijk op 30 maart 2020 deze voucher van ons ontvangen.

Informatie over vakanties met vertrek na 17 april

Veel landen ondernemen momenteel aparte stappen en sommige grenzen worden gesloten. Als hierdoor vakanties met vertrek na 17 april worden geannuleerd zorgen wij er voor dat onze gasten hun geld niet kwijt zijn. Alle betrokken gasten met een geannuleerde boeking krijgen het reeds betaalde bedrag als tegoed voor een volgende vakantie die kan worden gebruikt voor boekingen gemaakt binnen één (1) jaar na uitgifte naar een bestemming en vertrekperiode naar keuze.

De volgende bestemmingen zijn langer gesloten. Tot en met deze data gelden dezelfde voorwaarden als boekingen met vertrek t/m 17 april. Je ontvangt hierover automatisch bericht van ons. Neem daarom dus geen contact met ons op.

  • Griekenland – 30 april
  • Cyprus – 30 april

Informatie over onze omruilgarantie

Onze omruilgarantie is nog steeds van toepassing. Lees op deze pagina alles over onze omruilgarantie.

Hoe up-to-date is jullie informatie?

Wij doen ons best dat de website continu up-to-date blijft. Zodra wij van de autoriteiten informatie krijgen over een bepaalde vakantiebestemming, passen wij de updates aan. Wij raden je aan om zeker ook zelf de updates van de officiële autoriteiten te volgen want de ontwikkelingen en de adviezen volgen elkaar zeer snel op.

Ben ik verzekerd/kan ik mij verzekeren met betrekking tot het coronavirus?

Reis-/annuleringsverzekering
Dit hangt af van de dekking van de door jouw afgesloten verzekering. Heb je via ons jouw reis- en/of annuleringsverzekering geboekt? Dan hebben wij deze afgesloten bij de Europeesche Verzekeringen.

  • Annuleringsverzekering premium dekking: deze verzekering heeft een allrisk dekking waarmee je een gegronde reden hebt om te annuleren, mits op jouw reisbestemming nog geen corona was geconstateerd op het moment dat je de vakantie boekte. Houd er wel rekening mee dat er een eigen risico van 25% van toepassing is en dus maximaal 75% wordt uitgekeerd Let op! Sluit je een annuleringsverzekering af na 27 februari 2020? Dan is het coronavirus helaas geen gegronde reden meer om je annuleringskosten te claimen bij de Europeesche. Inmiddels is de situatie van dien aard dat het niet meer gaat om een onvoorziene omstandigheid.
  • Annuleringsverzekering gold dekking: deze verzekering omvat helaas geen allrisk dekking en het coronavirus is dan ook geen geldige reden om te annuleren conform de voorwaarden van de verzekering.
  • Reisverzekering: de dekking van een reisverzekering blijft altijd van kracht, tenzij je bewust naar een gebied afreist waar door het Ministerie van Buitenlandse Zaken code rood is afgegeven.

Houd er rekening mee dat het vergoeden van de claim altijd een zaak is van de verzekeringsmaatschappij. Zij beslissen of een claim wordt uitgekeerd. Voor meer informatie vanuit Europeesche Verzekeringen verwijzen we je graag naar hun eigen website.

Calamiteitenfonds
De garantieregeling van het calamiteitenfonds biedt geen dekking met betrekking tot het coronavirus aangezien het hier zeen ziekte betreft. Voor meer informatie verwijzen wij je graag naar de website van het Calamiteitenfonds.

Ik werk in de zorg, mag ik mijn vakantie omboeken of annuleren?

Vanwege de huidige coronacrisis is al het zorgpersoneel in België hard nodig. Omdat voor velen hun verlof is ingetrokken is het voor zorgpersoneel mogelijk om hun vakantie t/m 30 april te annuleren. Alle betrokken zorgmedewerkers krijgen het reeds betaalde bedrag als tegoed in de vorm van een voucher voor een volgende vakantie. De voucher is geldig voor vertrek tussen 1 mei 2020 en 30 april 2021 op een bestemming naar keuze.

Hoe gaat dit in zijn werk?

  • Je werkt in de zorg en i.v.m. de coronacrisis is jouw verlof aantoonbaar ingetrokken door jouw werkgever.
  • Voor boekingen met vertrek t/m 17 april nemen wij contact met jou op. Jouw boeking wordt geannuleerd en je ontvangt een waarde voucher per e-mail voor het reeds betaalde deel van jouw vakantie.
  • Voor boekingen met vertrek na 17 april kun je een mail sturen naar info@elizawashere.be, Vermeld daarbij in het onderwerp: zorgpersoneel boeking (gevolgd door jouw boekingsnummer).
  • Vermeld in de e-mail de gegevens van jouw werkgever en toon aan dat jouw verlof is ingetrokken. Wij kunnen jouw werkgever mogelijk om een bevestiging of een een kopie van jouw meest recente loonstrook (bedragen etc. mogen onherkenbaar worden gemaakt) vragen. Dit wordt per situatie bekeken.
  • Je ontvangt van ons een e-mail ter bevestiging van jouw annulering. Wij zorgen dat deze vouchers uiterlijk 2 weken na de oorspronkelijk voorziene vertrekdatum worden verstuurd naar het e-mailadres waarmee de oorspronkelijke boeking gemaakt was.
    Bijvoorbeeld: als je zou vertrekken op 15 maart 2020 dan zal je uiterlijk op 30 maart 2020 deze voucher van ons ontvangen.

Kan ik nog veilig met het vliegtuig reizen?

Met betrekking tot vliegreizen volgen wij de adviezen van de autoriteiten en de airlines. Zolang zij geen reden zien om vanwege veiligheid/gezondheid vluchten niet meer uit te voeren, zien wij geen reden om dat advies niet te volgen. Wanneer hier iets in verandert nemen wij contact op met de betrokken reizigers.

Airlines nemen daarnaast verschillende maatregelen. Zo hanteert Transavia verschillende hygiënemaatregelen en wordt de lucht in de cabine aldoor ververst met buitenlucht. Voor meer informatie verwijzen we je naar de website van Transavia.

Wanneer is er sprake van een negatief reisadvies?

Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken code rood afgeeft voor een specifieke plaats of regio is er sprake van een negatief reisadvies.

Een constatering van een coronabesmetting resulteert niet direct in een negatief reisadvies. Afhankelijk van de situatie zal de overheid bekijken of het afreizen naar de betreffende bestemming moet worden afgeraden om de kans op (verdere) besmetting te voorkomen. Dit negatief reisadvies kan ook slechts voor een (deel) van een stad of regio worden afgegeven. Voor het actuele reisadvies verwijzen we je graag naar de website van Buitenlandse Zaken.

Wat als er een negatief reisadvies wordt uitgeroepen in verband met het coronavirus voor mijn vakantiebestemming?

Eliza was here volgt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus nauwlettend, zowel op onze bestemmingen als op het hoofdkantoor. Wij staan daarbij voortdurend in contact met lokale en internationale autoriteiten. Op dit moment heeft het virus invloed op enkele van onze vakanties en bestemmingen.

Uiteraard stellen wij de gezondheid van onze reizigers voorop. Wanneer er een negatief reisadvies wordt uitgeroepen voor een van onze vakantiebestemmingen, zullen wij contact op nemen met de betrokken reizigers om samen de mogelijkheden te bekijken. Eerder hebben wij geen concrete informatie over jouw vakantie en kun je ervan uit gaan dat jouw vakantie doorgaat. In het geval van een negatief reisadvies nemen wij contact op met de hoofdboeker van jouw vakantie. Houd in dat geval daarom altijd mail en telefoon goed in de gaten. Houd er rekening mee dat in het geval van een negatief reisadvies wij voor veel gasten een passende oplossing willen vinden en dit zullen prioriseren op basis van vertrekdatum.

Samen met de hoofdboeker zullen wij kijken of wij de vakantie kunnen omboeken naar een passend alternatief. Uiteraard is in het geval van een negatief reisadvies kosteloos annuleren altijd een optie.

Wanneer het reisadvies code oranje betreft, zullen wij ook onze gasten informeren. In dat geval is het alleen mogelijk om de vakantie om te boeken of tegen kosten jouw vakantie te annuleren.

Houd er daarnaast rekening mee dat een reisadvies altijd van kracht is voor een door de overheid gestelde periode. Wanneer een negatief reisadvies wordt uitgeroepen heeft dit dus betrekking op reizen binnen een specifieke periode. Boekingen die later dan gestelde termijn vertrekken kunnen dan ook te allen tijde alleen gewijzigd worden conform ons standaard wijzigingsbeleid.

Wat gebeurt er als er coronabesmetting op mijn vakantiebestemming is vastgesteld?

Eliza was here volgt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus nauwlettend, zowel op onze bestemmingen als op het hoofdkantoor. Wij staan daarbij voortdurend in contact met lokale en internationale autoriteiten. Onze vakanties vinden doorgang zolang er geen negatief reisadvies van toepassing is. Het wijzigen of annuleren van jouw vakantie kan tot die tijd alleen volgens ons standaard wijzigingsbeleid.

Een constatering van een coronabesmetting resulteert niet direct in een negatief reisadvies. Afhankelijk van de situatie zal de overheid bekijken of het afreizen naar de betreffende bestemming moet worden afgeraden om de kans op (verdere) besmetting te voorkomen. Dit negatief reisadvies kan ook slechts voor een (deel) van een stad of regio worden afgegeven. Voor het actuele reisadvies verwijzen we je graag naar de website van Buitenlandse Zaken.

FAQ m.b.t. vragen tijdens de vakantie

Ik ben nu op vakantie en er is een negatief reisadvies afgegeven, wat nu?

Wanneer je vakantie aan het vieren bent op een bestemming waar op dat moment een negatief reisadvies voor wordt afgegeven of waar de grenzen worden gesloten, dan nemen wij direct contact op met de autoriteiten en met onze airline partners. Samen met hen en onze partners zorgen we ervoor dat je maximaal begeleid wordt, informatie krijgt en vanaf het moment dat het gewenst én mogelijk is terug kan keren naar België. Wij contacteren jou in dit geval. Wij nemen hierover persoonlijk contact op met de hoofdboeker van de vakantie via e-mail, sms, WhatsApp of telefonisch. Zorg daarom dat je goed bereikbaar bent.

Nadat het nieuws bekend is dat een bestemming gaat sluiten zorgen wij ervoor dat het proces zo snel mogelijk gaat lopen. Dit kan soms even duren, zodat wij met zo concreet mogelijke informatie bij jou terecht komen. Neem geen contact met ons op, maar houd bovengenoemde kanalen in de gaten en wacht tot wij contact met jou opnemen.

Ik zit momenteel in een land met een inreisbeperking, wat nu?

Jij bent onze eerste prioriteit en wij nemen dan ook zo snel mogelijk contact met je op om naar een oplossing te kijken. Wel zijn wij hierin afhankelijk in de informatievoorziening van het Ministerie en de lokale autoriteiten.

FAQ m.b.t. contact met Eliza was here

Hoe kom ik in contact met Eliza was here?

We begrijpen dat jij het liefst zo snel mogelijk wil weten waar je aan toe bent en welke mogelijkheden je hebt. Wij willen benadrukken dat er met man en macht wordt gewerkt om jou die duidelijkheid te geven. Om dit zo vlot en gestructureerd mogelijk te laten verlopen, vragen wij jou om voorlopig geen contact met ons op te nemen. Wij nemen contact op met jou wanneer de ontwikkeling rondom het Coronavirus invloed heeft op jouw vakantie.

Wanneer neemt Eliza was here contact met mij op?

Momenteel wordt de volgorde van urgenties op de volgende manier bepaald:

1. Repatriëringen naar België van gasten vanuit bestemmingen waar de grenzen gaan sluiten.
2. Vertrekken binnen de 24u naar bestemmingen met een negatief reisadvies of bestemmingen waar de grenzen zijn of worden afgesloten
3. Vertrekken binnen de 48u naar bestemmingen met een negatief reisadvies of bestemmingen waar de grenzen zijn of worden afgesloten
4. Vertrekken + 48u naar bestemmingen met een negatief reisadvies of bestemmingen waar de grenzen zijn of worden afgesloten
5. Latere vertrekken en overige vragen